Puheenjohtajan kevättervehdys 2019

28.05.2019

Puheenjohtajan tervehdys

Työpöydälläni on jälleen kevätlehden kokoaminen. Viime vuoden lehteen kirjoitin henkilökuvan sukuseuramme perustajajäsenestä, kunniajäsenestä ja sukukirjamme tekijästä Ahti Muttosesta. Tämän lehden aineistoa kootessani saimme suruviestin: Ahti on nyt poissa. Sukuseuramme on Ahdille kiitollinen mittavasta ja tarkasta, vuosia jatkuneesta Pajulan sukuhaaran tietojen kokoamisesta yksiin kansiin.

Vuoden 2017 kesäkokouksessa jouduimme yllättävän haasteen eteen: emme saaneet muodostettua uutta hallitusta. Tuolloin sukuseuramme oli vaarassa jopa lakkautua. Saimme ylimääräisessä kokouksessa kuitenkin muodostettua uuden hallituksen, joka koostuu osin aikaisemmin mukana olleista ja osin uusista jäsenistä. Näin on sukuseuramme voinut jatkaa perinteistä toimintaansa. Olemme järjestäneet kunakin vuonna yhden tapahtuman talvikaudella ja yhden kesäkaudella. Viklasaarta olemme kehittäneet suunnitelmien mukaan. Näistä on yhteenveto vuosikertomuksissa.

Kuluneen talvikauden tapahtuma järjestettiin loppiaisena Helsingissä Musiikkitalossa, jossa saimme nauttia Helsingin Kaupunginorkesterin esittämästä Armas Järnefeltin säveltämästä musiikista elokuvaan Laulu tulipunaisesta kukasta. Samalla saimme katsella taustalla näkyvää elokuvaa. Konserttia edelsi tekijöiden asiantuntijaesitelmät teoksen syntyvaiheista ja Armas Järnefeltin elämää koskevan näyttelyn avaus. Kokonaisuus oli elämys. Mieleen nousi kuvitelmia, miten merkittävää aikaa Suomen kannalta elettiin teoksen syntyvaiheessa noin vuosisata sitten. Ihmettelin myös, miten merkittävä Järnefeltin sisarusparven rooli on ollut koko Suomen kulttuurielämälle. Kiitokset Mikko Sajarille tilaisuuden merkittävästä valmistelutyöstä.

Tänä kesänä on vuorossa virallinen vuosikokous, johon liittyvä kokousaineisto on tässä jäsentiedotteessa. Niin kuin on ollut tapana, vuosikokoukset pidetään Rääkkylässä tai lähietäisyydellä. Nyt kokouspaikkana on Varpasalon Kylätalo Rääkkylässä. Kokouksen alussa saamme kuulla Juha Vuorelan esitelmän aiheesta ”DNA-tutkimus sukututkijan apuna - miten geneettisen sukututkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää perinteisen sukututkimuksen rinnalla”.

Iltapäivällä vuosikokouksen ja lähtökahvin jälkeen on mahdollisuus tutustua Salpalinjaan Oravisalon Hämeenniemessä Toivo Hirvosen opastuksella. Salpalinjan linnoiteketju rakennettiin vuosina 1940-41 ja 1944 turvaamaan Suomen itäistä rajaa. Esittely kestää 1/2 - 1 h. Varaattehan mukavat jalkineet reittiä varten.

Emme järjestä vuosikokouksen yhteydessä erillistä käyntiä Vikla-saareen, mutta rantautumispaikka ja laavu odottavat omatoimisia kävijöitä.

Hyvää kesän alkua!

Tervetuloa vuosikokoukseen!